עבודה בלונדון

חדש בניו-יורק

רגע אחד היא תעיף אתכם אל גג העולם, תמלא אתכם בתחושת סיפוק עילאי של הנה, אתם באמת נמצאים בלב לבו של הייקום, איפה שהכל קורה קודם, מהר ובזמן אמת.

מדריך לישראלי החדש בניו-יורק
מאת חגית גינזבורג
כל ישראלי שעשה את המעבר הדרמטי מישראל לניו  יורק, יסכם עבורכם את החוויה הזו במשפט אחד: אין שום אדם, ספר הדרכה או אתר אינטרנט בעולם שיוכלו באמת להכין אתכם לפעם הראשונה שתניחו את כף רגלכם על מדרכותיה של העיר הסוערת בעולם.

ניו יורק- מרכז אמנות ועסקים עולמי

ניו יורק, אתם מבינים, היא סוג של קסם. רק אם אתם חזקים מספיק, וסבלנים מספיק, יש סיכוי שתצליחו למצוא את האיזון בין שני הקצוות, בין הלמעלה ללמטה. בפעם הבאה שתטפסו, תדעו להיזהר מהנפילה. ואם היא תגיע - הנחיתה תהיה רכה יותר, אלה הם החיים בעיר ניו יורק, מעברים חדים משמחה לעצב, מבדידות לחיי חברה עשירים, מהצלחות מסחררות לכישלונות בלתי צפויים. כל מי שמגיע לכאן יוכל למצוא בסופו של דבר את מה שחיפש - החופש להיות מי שהוא, והאפשרויות הבלתי מוגבלות להוציא את זה לפועל. החל ממי שחולם להגשים את החלום האמריקאי להתעשר וכלה במי שמפנטז על הופעות בבימות אוף ברודוויי, זה מה שהופך את החיים כאן לכל כך משתלמים, אבל רגע לפני שאתם עולים על המטוס, הנה כמה דברים  שכל ישראלי שהגיע לכאן יאמר בדיעבד שהיה שמח להתוודע אליהם לפני הטיסה.

רגע לפני
הטעות הכי קריטית שישראליים נוטים לעשות, היא לקנות כרטיס טיסה לניו יורק לשם ההרפתקה  ולהגיד לעצמם "יהיה בסדר". אלה הם גם בדרך כלל הישראליים שימצאו את עצמם על הטיסה חזרה לארץ תוך מספר חודשים. לכן, הכלל הראשון שיש לזכור הוא שאין דבר כזה "יהיה בסדר" בניו יורק. הכתיבו לעצמכם מטרות מוכנות מראש, ואל תחששו לשאול את עצמכם שאלות נוקבות, אחרת תלכו לאיבוד, פשוטו כמשמעו. למה בחרתם דווקא בניו יורק? באיזה תחום הייתם רוצים לעבוד שם, ואיך אתם מוצאים עבודה בתחום הזה? איפה הייתם רוצים לגור? איך תשיגו לעצמכם ויזה שתאפשר לכם לשהות ולעבוד שם באופן חוקי? קביעת היעדים הזו חשובה לשם השפיות שלכם. היא תסייע לכם להמשיך הלאה ותזכיר לכם את הסיבה שבגללה הגעתם אל העיר מלכתחילה, גם כשהשהייה בה תיעשה קשה ומבלבלת. רשמו לכם אותם על דף וקחו אותו אתכם. לא יזיק גם להציץ בו מדי פעם, כשהעניינים נעשים קשים.

לקראת ההמראה
כסף: בשום פנים ואופן אל תגיעו לניו יורק מרוששים. נכון שאין צורך להצטייד בעשרות אלפי דולרים, אבל כדאי שתגיעו מגובים בכ-2,000 3,000 דולר לפחות, שיאפשרו לכם לשלם שכירות של חודש ראשון, כסף לאוכל ונסיעות וגם קצת מרווח לנשימה. אנשים יגידו לכם שלא תהיה לכם בעיה למצוא עבודה בניו יורק, וייתכן שהם צודקים, אבל לא תעשו כאן כסף גדול (לפחות לא מיד בהתחלה) ולא חסרים מקרים של ישראליים שהגיעו לכאן ובמשך שבועות לא מצאו עבודה. ניו יורק היא עיר מאוד יקרה מכל הבחינות, ולא מסוג המקומות שהייתם רוצים להיתקע בהם בלי כסף.
מגורים: וודאו שיש לכם מקום לישון בו למשך השבועיים הראשונים לפחות, אם לא יותר. אל תסתמכו על מוטלים זולים ששמעתם עליהם מחברים, או על איזה מכר רחוק שייקח אתכם תחת חסותו. בניו יורק ישנה תופעה המכונה "סאבלט", במסגרתה אנשים ששוכרים דירות בעיר ועוזבים אותן לתקופה מסויימת, משכירים אותן לזרים. סאבלט יכול להיות למספר ימים וגם למספר חודשים, ויתרונו בכך שהוא לרוב נעדר כל חוזה או תשלום פקדון. לרוב מדובר במחירים סבירים, במיוחד בהשוואה למחירים של בתי מלון, ורוב המשכירים ינדבו לכם בשמחה תמונות של המקום ועוד אינפורמציה רלוונטית.
עבודה: סביר להניח שיהיה לכם קל יותר למצוא עבודה אחרי שכבר תהיו בעיר, אבל יש גם אפשרויות אחרות. רוב הישראלים הצעירים בניו יורק עובדים במלצרות, מובינג, שמרטפות וכיו"ב. לבנות שביניכם כדאי לדעת שלא מעט משפחות אמריקאיות יהודיות או ישראליות מחפשות אופר ישראלית, והן פונות לחברות כוח אדם בישראל כדי לאתר את מבוקשן. לא מדובר בעבודה פשוטה. השעות הן בדרך כלל ארוכות ומתישות, אבל הרבה משפחות מציעות מגורים בחינם ועוד הטבות למיניהן.
אם אתם רוצים להגיע לניו יורק לתקופה ממושכת, תוכלו לנסות להתקבל למחלקת הביטחון של חברת "אל על", בה תוכלו להיות מועסקים כעוזרי קב"טים ולהתקדם בהמשך. לחברה שכירים ישראלים רבים אשר חיים בניו יורק ועובדים בשדות התעופה JFK ולה גאוורדיה. אם תתקבלו לשורותיה (אחרי מבחנים רבים וקורס), תקבלו ויזה לשהייה חוקית, תנאים סוציאליים ואפילו משכורת סבירה. בהחלט כדאי לפנות אליהם מספר חודשים לפני מועד הטיסה המתוכנן.

הסאבוואי בניו יורק - אמצעי תחבורה נוח ויעיל
הסאבוואי בניו יורק - אמצעי תחבורה נוח ויעיל

אחרי הנחיתה
הגעתם לעיר הגדולה. יש לכם איפה לישון וכבר גיליתם את בית הקפה השכונתי. אחרי שתחרשו את העיר ותראו כל פינה תיירותית אפשרית, תצטרכו להתמודד עם המציאות הנוקבת ולהתחיל את חייכם החדשים בניו יורק. אם לא מצאתם עבודה דרך הארץ, הדרך הפשוטה למצוא אחת, היא לפנות למקומות ישראליים, כדאי להתחבר לישראליים ותיקים מכם, שידעו להצביע לכם על אזורים בהם מרוכזים עסקים בבעלויות ישראליות.
לטווח הרחוק, המטרה העיקרית שלכם היא להשיג ויזה שתאפשר לכם לשהות ולעבוד בניו יורק באופן חוקי. לא רק משום שכך קובע החוק בארצות הברית, אלא גם מכיוון שהחיים בתפוח הגדול נעשים פשוטים ונוחים הרבה יותר כשאתם לגמרי חוקיים כאן. רק כך תוכלו לפתוח חשבון בנק, לשכור דירה, לקנות פלאפון במסלול רגיל ועוד. תהליך קבלת הויזה דורש את התערבותו של עורך דין שתצטרכו לשכור לעצמכם (בעלות ממוצעת של כאלף דולר או יותר). למרות שישנם סוגים רבים של ויזה, עומדות בפניכם שתי אופציות עיקריות:
ויזתF1  ויזת סטודנט, אותה תקבלו אם תירשמו ללימודים גבוהים באחד המוסדות המקבלים לשורותיהם סטודנטים זרים (ויש בניו יורק הרבה מאוד כאלה). ויזה זו מקנה לכם מעמד חוקי ואפשרות להיכנס ולצאת מארצות הברית, אבל היא מוגבלת למספר מצומצם מאוד של שעות עבודה (שבהחלט לא מספיק כדי לחיות בניו יורק), ולרוב מאפשרת לעסוק רק בתחום הקשור ללימודים.
ויזת B1H  או  E1 -הויזות ההולמת ביותר לישראלים וזרים אחרים שרוצים לעבוד בארצות הברית באופן חוקי, עם אופציה להשתקעות ואף לקבלת גרין כארד. אבל זה לא כל כך פשוט. כדי לקבל את הויזה הראשונה, אתם חייבים להיות בעלי תואר ראשון לפחות, להוכיח כישורים מיוחדים וזקוקים לחברה אמריקאית, או חברה ישראלית בעלת אישור מהממשלה לניפוק ויזות, שתדרוש את שירותכם ותטען שהיא זקוקה לכם. ארצות הברית מחלקת רק 60 אלף ויזות כאלה בשנה, כך שלא כולם זוכים להן.
עבור ויזתE1  אין צורך בתואר, אלא בחברה שתדרוש אתכם בהסתמך על כישוריכם, אותם תצטרכו להוכיח בזכות קורות חיים מפורטים. החסרון העיקרי של הויזה הזו טמון בכך שאתם רשאים לעבוד באופן חוקי רק בחברה שדרכה הוענקה לכם הויזה, ואם תאבדו את מקום העבודה הזה תאבדו גם את זכות השהייה החוקית.
לסיכום, המעבר לניו יורק אינו פשוט וכרוך בהרבה מאוד ביורוקרטיה וטרטורים. אבל כמו בכל דרך אחרת, נקודת היעד הסופית שווה את המאמץ. ניו יורק היא כנראה המקום היחיד בעולם שיפתח בפניכם חלונות למאות עולמות שונים ויעניק לכם הזדמנויות לחוויות חד פעמיות. זה אולי נשמע מורכב, אבל לא כדאי להתייאש. ישראלים רבים הצליחו לעשות את זה לפניכם ואם הם עדיין בניו יורק, כנראה שזה בהחלט משתלם.

האינטרנט בא לעזרתכם
מציאת דיור וסבלט (השכרת דירה לפרק זמן קצר)
 newyork.craigslist.org
www.sublet.co.il
חברות המקשרות בין בחורות ישראליות למשפחות בניו יורק:
 www.greataupair.com
 www.aupairisrael.com
מגוון רחב של הצעות עבודה בניו יורק תוכלו למצוא ב:
www.jobnik.co.il
www.yediothusa.com

רוצה לעשות כסף בארה"ב?

מלא ושלח את פרטיך בטופס הבא ונציגי החברות המובילות בארה"ב יחזרו אליך עם הצעות עבודה משתלמות